lördag 9 juni 2012

Mittiborås triathlon Race report

Tidigt på morgonen tog jag och rumskompisen en promenad ned till stranden för att kolla läget och vatten temperaturen.13,5 grader tyckte jag lät rätt hemskt, men det var bara att lita på att adrenalinet skulle kicka in i starten.
Före starten började ösregna, det bara hällde ned vatten. Det gör ju i och för sig inte så mycket då man simmar men det kan bli kallt då man skall cykla.

Hade checkat min lista i god väg före så att allt var med. Väskorna måste lämnas in så de var bara att plocka ur det man behövde och föra bort dem.

Då man hade fått på sig våtdräkten kändes det lite varmare. Vi promenerade bort till start och väntade. Då kom jag passligt på 2 saker jag glömt; att ta astma medicin och löp gpsen. Så nu var det bara att hålla sig lugn, inte hyperventilera och under löpningen skulle jag få springa på känsla bara.

Gick ned i det "iskalla" vattnet ca 90 sek. före start. Fick igång klockan då startskottet gick, men att dra ned simglasögonen glömde jag totalt. Det gjorde nu ingen skillnad för det blev att simma bröstsim från start till slut. I början försökte jag mig på Tarzan sim (frisim med huvudet upp) men det gick inte. Det var bara att koncentrera sig på att andas lugnt och undvika att få en fot i ansiktet.

Upp till växlingen. Jag tog det lugnt. Kände att det var kallt så jag bestämde mig att dra på jackan fast det skulle kosta mig sekunder. Fick av våtdräkten relativt lätt, på med hjälmen, skorna och sen iväg. Det gick rätt bra att cykla, pulsen ok. och benen kändes bra. Banan gick ut och samma väg in igen. Att vända på cykeln är ursvårt tycker jag då skorna är fastspända.

Växling igen, letade febrilt i några sekunder efter min plats i kaoset. Av med hjälmen, jackan, på med löpskorna. Ett lår började krampa som vanligt, men det fixade sig snabbt.

Iväg på stela ben. Sprang så fort jag vågade. Det här var ju den tekniskt sett lättaste biten, så det var bara att orka i mål. Vaden kändes hela tiden. Men hade preparerat med Linnex liniment, så det funkade. Dessutom hade jag ju fått smaka på "Fitline" (framtidens kosttillskott).

Jämn fart i löpningen, stark hela vägen till målet!

Efter tävlingen blev det lunch i gräset, till och med solen tittade fram.




Kom ihåg lista till nästa gång.
-gå igenom växlings rutten på förhand. Det räcker inte att titta och tro något. Gå ned till vattnet, kolla vad du ser då du kommer upp ur vattnet. Gå biten till cykeln, gå ut dit du ska med cykeln. Samma sak då du kommer tillbaks efter cyklingen, gå biten tillbaks med cykeln, gå ut dit du skall löpa. Försök hitta ett riktmärke så du har lätt att hitta din egen plats.
-kom ihåg astmamedicin
-simglasögonen skall sitta på ögonen, inte på huvudet
-några hade neopren strumpor, det skall skaffas
-neopren badmössa
-lära mig ta och sätta tillbaks dricka flaskan då jag trampar
-lära mig stiga av cykeln på ett vettigare sätt
-kom ihåg värkmedicin ifall det gör ont nånstans



Snart blir det stenåldersträning!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar