tisdag 18 september 2012

Simteknik kurs 1 av 2

Första sim teknik tillfället ordnades igår.  Jag stod bredvid med papper och penna. Men jag lärde mig en hel del ändå! Bäst av allt var att jag fick några nya driller att testa!
 
*Superman1
Glid på sidan i vattnet, undre handen framåt, övre handen längs med kroppen. Sparken driver dig sakta framåt. Sparken skall hållas under vattnet. Ansiktet nedåt hela tiden, då du andas vrider du bara huvudet åt sidan (inte lyfta).
 
*Superman2
Samma som ovan, men spark endast med undre benet.
 
*Superman3
Samma som ovan men spark 3 gånger, endast med undre benet och byt sen sida. Du sparkar inget förrän du ligger helt på sidan. Det betyder att du byter sidan med hjälp av armtaget. Var noga med att dra händerna rakt bakåt och fingrarna skall alltid peka mot botten! Lättast kan vara att andas då du tagit ett armtag.
 
*Superman4
Samma som nr. 3 men endast 2 sparkar på varje sida
 
*Superman5
Samma som nr. 3 men endast 1 spark på varje sida. Var noga med att sparka först då du ligger helt på sidan.
 
Att köra dessa driller före simpasset/tävlingen gör att du automatiskt får med mera rullning (från sida till sida) i simtaget. Kom ihåg att hålla bredden i simtaget! Högerarm får aldrig gå över kroppens mittlinje, samma med vänster. Kroppen skall ligga vågrät i vattnet. Du kan kontrollera i sparken att hälarna bryter vattenyta, då är du tillräckligt vågrät.
 
*Simma med höga armbågar
Simm vanligt, men rör om revbenen, helst uppe under armhålan i varje simtag. Efter att man har rört armhålan, drar man fingertopparna längs vattenytan tills armen är sträck och simtaget påbörjas. Armtaget skall börja långt fram och avslutas då du rör i framlåret. Armarna skall vara en förlängning av kroppen, då använder du hela kroppen för att driva dig framåt. Annars använder du endast armstyrkan. I slutet av armtaget kommer armbågen upp före handen och slår ned i vattnet efter handen.
 
*Super kicks
Simma som vanligt med armarna, men utan kraft. Bara veva på alltså. All din kraft går till fötterna som du sparkar med allt vad du orkar. Nu skall alltså vattnet skvätta!
 
Att tänka på
-Fingrarna alltid riktas mot bottnen
-Blicken alltid mot bottnen (annars bromsar huvudet/pannan effektivt din fart)
-Andas genom att vrida huvudet till sidan (inte lyfta huvudet)
-Kontrollera att armarna hålls på sin egna sida hela tiden.
Jag tänker så här; Jag ligger på mage på en tågräls som e lika bred som mina axlar. Händerna jobbar alltid på utsidan av järnvägsskenorna. Dessutom lotsas jag att jag har en "smily face" ritat i handflatan, detta skall alltid synas mot bakre pool väggen och sålunda riktas alltid fingrarna nedåt. Jag kontrollerar också med jämna mellanrum att fötterna hålls nära ytan, genom att sparka upp hälen ovanför vattenytan.
 
Simdriller finns det hur mycket som helst på nätet/youtube t.ex. här och här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar