fredag 13 september 2013

Fjälläventyr 2013

Onsdagen den 28.8 lastade vi bilen för äventyr. 12h bilkörning, nästan 1000km. Hade en stuga hyrd för en natt i Vuoggatjålme, Norrbotten, Sverige. Kom dit sent. Det var bäckmörkt och stugorna var inte direkt utmärkta. Efter en stunds letande hittade vi till sist rätt.

Dag 1. Körde vidare mot norska gränsen. Sen med tält och packning mot äventyret. Målet var att ta oss till rätt fjällområde (där vi hade köpt jakträtt) och hitta en bra plats för base camp.

Ida bar egen ryggsäck
Några regnskurar for över oss
Base Camp, cirka 700m över havet
Dag 2. Vi hade tänkt både jakta och fiska, men konstaterade att Ida skulle aldrig orka. Först skulle vi måste förflytta oss ca, 5km, sen jaga och sen 5km tillbaks. Vi gick på tur istället till ca 900m höjd. M fiskade och jag och Ida letade bergstoppar. Tyvärr hade jag lämnat Merrell barefot skorna i lägret, så jag fick nöja mej med att skutta runt i kängorna. Det var meningen att Ida skulle vila, men hon skuttade förstås runt med mig.



M fiskade i sjön bakom mig. Jag uppe på en topp





Färsk röding, mums!


Dag 3 och 4. Nu hade vi jakträtt nära Base Camp. Ida var full av energi då jag tog fram västen. Tung terräng med branta bergssidor. Ida sprang upp och ner, upp och ner. Vi klättrade ibland mer på alla fyra än promenerade. Meddetsamma vi pausade, somnade Ida.





Bakom berget till vänster går stigen mot civilicationen.
En ripa längst ned på bilden


Välförjänt vilal

super tröttis
 Både Ida och jag sov påpälsade och hade dessutom varsin varmvattenflaska bredvid oss.

Dag 5. Tog en slö förmiddag, sen packade vi ihop och började bege oss mot civilisationen.

Lyx frukost. Blåbär fanns i överflöd



Vi hade samma stuga reserverade igen. Såg verkligen fram emot en varm dusch. Vuoggatjålme campingen hade dock tagit ibruk den norska sedvänjan att duscha med mynt automat. 5kr = 3minuter dusch tid. Som tur var fick vi loss köpt 2st 5kr var från receptionen. Samtidigt frågade jag snällt om de kunde sälja oss lite smör. Ända saken vi egentligen glömt att packa var smöret. Vi använde istället kokosolja att steka i på fjället. Vad M tyckte om detta är dock lite osäkert.. Nå, vi fick äntligen smör och då vi kom till stugan skramlade vi ihop kvarblivna matrester och stekte ripa i riktigt smör.

smörstekt ripa på knäcke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar