fredag 28 mars 2014

Att tänka på med vikter

Jag råkade bli premumerant på FIT tidningen (finsk tidning). De hade nåt dumt erbjudande jag nappade på. Man skulle alltså få med nåt mineral smink..

Fick första tidningen igår. Där var en intressant artikel om vad man som kvinna förväntas klara att lyfta på gymmet. Man skall ju alltid anpassa träningen till sig själv, men riktlinjerna fastnade jag för.

De hade vikterna uppdelade i 3 klasser
-nybörjare
-mål efter 2-3 månaders träning
-utmaning

Ex.
Knäböj
-30-40 kg                     Jag 35kg
-50-60 kg
-70-90 kg

Bänkpress
-20-25 kg                     Jag 35kg
-30-35 kg
-40-50 kg

Jag kör ju som vanligt basövningar på gymmet, bl.a. knäböj (stången framför) och bänkpress. Vet ni jag har samma vikter på stången i knäböj och bänkpress. Det är ju helt knäppt. Det betyder att i knäböj rör jag mig i mitten på nivå 1. Medan jag i bänkpress håller mig i övre delen av nivå 2.
I alla andra överkroppsövningar kör jag enligt detta med OK vikter. Men mina ben är super svaga.

Ett par tränings tips igen.
Forfoot running
5 styrkeövningar för löpare




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar