tisdag 6 september 2016

Sömn och långlänk

Tänk vad en "god" natts sömn kan göra. Världen ter sig mycket ljusare idag. Jag fick sova 4 timmar i ett sträck mellan amningarna! I cirka två veckors tid har det var 1-2timmar sömn i taget tills nu. Hoppas det håller i sig. Så här i efterhand fattar jag inte hur jag orkade i 7-8 månader utan mer än 1-2h sömn förrän lillkillen vaknade.

Jag har varit så trött så jag fick bara till ett vettigt träningspass medan M var hemma. Den morgonen steg M upp med lillkillen och jag fick sov 2h med öronproppar. Efter det var jag mer än redo för veckans långpass. 15km i ett soligt höstväder. Koncentrerade mig på att andas endast genom näsan. 

Kanske någon funderar varför lägga energin på träning när man har sömnbrist. Jo, ibland måste man. Jag får tusenfalt med energi tillbaks. Kroppen fylls med må-bra-hormoner och lillkillen har en mycket gladare mamma.

För rolighetens skull tänkt jag lägg upp vad natten med en god natss sömn bestod av.
-gick och sov 20 med lillkillen. Han ammade och somnade, jag somna också i nåt skede, fast jag hade tänkt stiga upp. (det brukar funka då det gått en timma.
-vaknade 22.30 då han rörde på sig. Lade ned honom försiktigt i egen säng. Nix funka inte.
-ammade igen. testa att lägg ned honom 23 nej, 23.30, nej. 24 sov han i egen säng
-ammade 01.10 - 01.55. lade ned honom i egen säng.
-Nästa gång jag vaknar är klockan 06.15. Wow. utvilad... typ.
-ammar och sover om vartannat med lillkillen i famnen till 08.15

Inte för att avskräcka blivande mammor. Vissa bebisar sover ju hela natten.

långlänk i höstsol

jogg runt fotbollsplan hör till efteråt. gräset börjar bli kallt

På tur med lillkillen idag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar